Til slutt vil jeg skrive litt om de viktigste nettbaserte verktøy som jeg har brukt i tillegg til blogg. Allerede i den forrige modulen har jeg oppdaget fordelen av å bruke google docs som teksttbasert arbeids-, publikasjons- og samarbeidsverktøy. Gruppen min har brukt det mye for å jobbe med felles dokumenter, bl.a. gruppereglene eller for å publisere loggene fra nettmøtene. Også i forb. med elevmedvirkning kan GoogleDocs være et nyttig verktøy (jeg har skrevet litt om i denne kommentaren i Guro sin blogg).
Et annet viktig verktøy i denne sammenhengen er Wiki – noe jeg ikke har brukt noe særlig enda men som jeg sikkert kommer til å bruke mer framover ( f. eks. for å realisere elevmedvirkning i oppgaven min). Jeg vil ikke skrive noe mer om Wiki før jeg har gjort flere erfaringer. Ved interesse anbefaler jeg å ta en titt på tankekortet som Runar har lagt ut – her presenteres det, i tillegg til Wiki, en mengde med andre spennende verktøy.
Verktøyet som Runar han har brukt for å lage dette kortet (mindomo) liker jeg veldig godt. Å visualisere tankene rundt en nettbasert læringsressurs ved hjelp av bare tekst synes jeg er vanskelig - mindmaps egner seg etter mye bedre. Derfor har jeg valgt å presentere det første utkastet for oppgaven min i denne formen. I tillegg til den ren grafiske framstillingen som jeg har valgt, gi mindomo bl.a. muligheten å integrere linker. Det neste utkast til oppgaven min kommer jeg sikkert til å lage ved hjelp av dette nettbaserte verktøyet.
Et annet spennende verktøy jeg har begynt å bruke er Flickr (hva er dette?). Etter en veldig bra første inntrykk har jeg etter hvert lært med begrensningene - noe som har ført til at jeg i tillegg har begynt å bruke Windows live spaces – bl.a. for å legge ut en bildeserie om framstilling av en neverboks med kommentarer. Å legge ut bilder kan være en fin måte å dokumentere praktisk arbeid og å fremme og fordype læring.
Å prøve ut ulike nettbaserte medier og verktøy og holde seg oppdatert om hva som finnes av nye ting i ”cyberspace”, mener jeg, er en primær oppgave for oss som skal bli ”ambassadører for IKT i skolen” (Runars ord J). For å kunne veilede elevene i bruken av IKT og nettet må vi har ganske god oversikt om hva som finnes der ute og hva det kan brukes til. Og for å følge den raske utviklingen – og utvikle oss selv - må vi bruke ulike verktøy aktivt – ikke for en hver pris men for å gjøre livet lettere. Og verktøy finnes det mange av – og mange kan faktisk gjør livet lettere. Kvaliteten varierer men mange verktøy er ganske gode. Og det er ikke bare kvaliteten som teller. For å bli aktive brukere må vi finne verktøy som egner seg for våre formål, som vi selv liker og som vi trives med.
For å samle erfaringer i akkurat dette viktige området, synes jeg, gi AVIKT studiet oss mye rom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar